lördag 31 oktober 2009

Ägg!!!

Jag har 3 ägg i holken hittills! Men jag är lite fundersam till om de är befruktade men om ett par dagar är det dags att börja lysa dem. Jag har även bestämt att Leo (som är hanen jag har i häck) ska flytta till Helen i Ånaryd till våren. Då byter jag honom mot en ljuvligt vacker hane som jag inte har en aning om vad man kallar hans färg och teckning.


Jag har börjat arbetspröva på Tassar & Morrhår, en djuraffär i Växjö. När jag var där första gången i tisdags i förra veckan så hade de fått in en undulathane som jag trodde skulle passa Helen som handen i handsken i hennes avelsarbete. Ringde henne och försökte beskriva hanen och givetvis blev hon eld och lågor. Så han köpte jag med mig hem nästa gång jag var där.
När jag kom hem skulle jag ta lite kort på underverket men det gick lite si och så. Det är inte det lättaste att fota undulater i bur eftersom de sällan är stilla när man stoppar in kameran i buren och då kan det bli så här. När jag tryckte in knappen på kameran så satt han på matskålen men när kameran väl tog kortet så var han någon annanstans.

Men skam den som ger sig! Till slut fick jag en bild på honom! Helen har väldigt fantasifulla namn (ironiskt) på sina undulater. Detta är den 7:e av hennes undulathanar som får heta Putte, alltså heter han Putte7. Men fin är han!!!


Och det tycker även Esso!



Jag tycker nästan lite synd om Esso. Han fastnar för vissa av fåglarna här hemma och av någon konstig anledning så hamnar de hos Helen. Först var det Hobbe (kakarikin). De var riktiga bundisar. Sedan var det Alwin som Esso föll för när Alwin började krypa ur holken redan när han var 4 veckor och nu Putte7.
Men undulater kommer och går här hela tiden så han hittar nog snart en ny kompis!
Idag ska jag klippa nos och göra rent i akvariet. Häckburen ska nog få sig en liten städning också. Annars så ska jag bara slappa denna helgen har jag tänkt.
Imorgon ska förresten Ellen (min systerdotter) vara här en stund när syrran och hennes man åker in till utställningen i Växjö.
Ha det gott och var snälla mot varandra!


1 kommentar:

AnnaMia sa...

Tack så mycket för hjälpen idag! Det var verkligen lyxigt att få strosa lite själva och titta runt på det vi ville titta på. TACK så mycket för min födelsedagspresent. Hälsa och tacka de andra oxå, glömde nog det...
Kram Anna