lördag 12 december 2009

Svininfluensan!!!

Jag har inte uppdaterat här på ett tag men det beror på att sjukan jag åkte på när vi var i Lübeck visade sig vara svininfluensan. Jag trodde iochförsig att man skulle bli betydligt sämre och jag kan väl erkänna att jag var rätt ynklig när jag kräktes galla i 11 timmar och dagen efter så var jag så yr att jag knappt kunde gå.
Lilian blev opererad på tisdagen. Livmodern var inte vacker var veterinärens kommentar när hon ringde. Så det var ett bra beslut vi tog. Lilian har ätit antibiotika i 6 dagar och fick sista smärtstillande antiinflammatoriska tabletten idag och imorgon ska jag plocka stygnen. Det kliar ordentligt på magen på henne för hon vill vara där och slicka men hon kommer ju inte åt p g a tratten. Då har hon kommit på en lösning på detta!! Hon lägger sig på rygg framför Esso och så slickar han åt henne. Jag trodde inte mina ögon när jag såg det!

Undulatungarna växer så det knakar. 1:an var 4 veckor i torsdags! Här kommer lite bilder på dem.
Ettan blir ljusgrön opalin. Ikväll när jag gör rent hos dem tänkte jag ta mig en ordentligt titt vad det är för kön på dem.
2:an är också ljugrön opalin men med lite mer svart på vingarna än vad 1:an har.

3:an är himelsblå opalin gulmaskad typ 2. H*n kommer att flytta till Helen i Ånaryd. På hennes hemsida http://www.gojor.se/ finns bilder på deras fina voljärer.

4:an blir himelsblå gulmaskad standard. Det ser så lustigt ut när deras näbb håller på att hårdna. Den blir alldeles svart och det ser ut som om de varit lite förnära en eld och blivit sotiga.

5:an är minstingen som blev 3 veckor igår och h*n blir också ljusgrön opalin. Det är alltid roligt när det är lite fler i kullen för då ser man verkligen hur fort de växer och vad mycket det händer på bara en vecka. Det finns en norsk undulatsida där de har lagt ut bilder på en unge som de tagit kort på varje dag från dag 1 till dag 30 och där ser man tydligt hur fort de utvecklas. Adressen dit är
http://www.undulater.com/fra1til30.html
Nu ska jag ta och ta ut Esso innan det blir mörkt och sedan ska jag ta mig lite kaffe tror jag.
Ha det gott och stressa inte ihjäl er i julstöket.

Inga kommentarer: