söndag 22 november 2009

Fågelungar och julmarknad

Alla äggen kläcktes! Så fem små nakna ungar ligger det i holken nu. Det märkliga har bara varit att alla äggen kläckts en dag tidigare än beräknat. Första ägget skulle enligt konstens alla regler kläckas den 13/11 men kläcktes istället den 12/11. För er som inte vet hur det funkar med undulat häckningar så kan jag ge en enkel förklaring. De lägger ett ägg varannan dag som ruvas i 18 dygn. Ibland så börjar de inte ruva förrän andra ägget är lagt men denna gången började hon ruva dag 1. Och jag vet med bestämdhet att första ägget är lagt den 26/10. Alltså skulle det kläckas den 13/11. Men inte då!

På bilden kan ni se storleks skillnaden på äldsta ungen som här är 8 dygn och yngsta som är ca 12 timmar gammal.




Annars så har det varit rättså lugnt här.

Förra helgen så var vi hos Bohmans och åt god mat och hade trevligt. Det som var mindre trevligt var att de bor på säkert Växjös smalaste gata. Så jag hade instruerat Olaf till att vända bilen när vi kom fram så att det bara var för mig att köra ut när vi skulle hem. Men det blev det inget med för inte nog med att gatan är smal från början... De gräver för fjärrvärme nu också till råga på allt. Så gatan var ännu smalare och vi har ju en koloss till bil. Hrm... Så Olaf var tvungen att klämma in vår jätte bil bredvid deras V70 på en smal garageinfart. Bilarna stod så tätt att det knappt gick att ta sig in och ut på förarsidan.

När vi skulle hem så skulle jag backa ut, utan att repa bilarna mot varandra:O! Det gick!!! Nästa hinder som skulle undvikas var staketen som var uppsatta utmed diket... Dem lyckades jag också undvika. Sedan så var det soptunnor, en viftande Olaf bakom bilen och garageportar hos grannen mittemot. Och jag lyckades undvika att backa på alltihop till Olaf stora lycka! Hans bil är fortfarande repfri!


På torsdag morgon så åker Olaf och jag till Lübeck på julmarknad. Alldeles själva utan barn. Vet inte när vi var iväg så utan dem senast. Pudlarna ska vara hos mor och far och den lilla gula ska vara hos syrran. Och tonåringarna ska vara hemma själva! Hua... tur att vi är långt borta, får se om de haft ihjäl varandra när vi kommer hem;)
Nu ska jag ta tag i mitt liv och gå ner och försöka bringa lite ordning i tvättstugan.
Ha det gott

2 kommentarer:

Jullan sa...

Kul med tillökning! Min dotter Hannah har ett undulatpar, men det blir inga ägg i holken. Nu har vi gett upp! Hur lyckas du???

Ha det så trevligt på julmarknaden!
Kram Juliane

P.S Var bor ni???

ChristelB sa...

Hej Jullan!
Det gäller att ge MYCKET häckningsstimulerande mat så som groddade/blötlagda fröer, frukt och grönsaker. Och mycket protinrik kost. Då brukar de komma igång. Men det kan ju vara så att de inte är ett par helt enkelt. Vi bor i Hovmantorp sedan 13,5 år tillbaka.

Kram Christel