lördag 25 september 2010

Skånetripp

Idag har jag och Helen varit på tur i Skåne. Himla trevligt har vi haft även om vädret kanske kunde varit bättre. Målet för vår resa var en fågelmarknad i Ängelholm som arrangerades av Kullabygdens fågelförening.
Det fanns lite undulater men de var opaliner nästan allihop och opaliner vill jag inte ha. Helen hade däremot mer tur. Hon hittade tre risfåglar i en bur. Ungfåglar var det, två av dem hade inte färgat ut men och en hade gjort det. Och två av dem var honor och eftersom hon behövde en sådan så köpte hon den som börjat färga ut. Ett riktigt fynd!  100 kr gav hon för den. När vi var på väg att gå så kom han som sålde den till henne och sa att för 150 kr så får hon dem andra två oxå. Så summan blev 250 kr för 3 risfåglar!!!
Så här ser en utfärgad risfågel ut
Efter fågelmarknaden så begav vi oss av hemåt. Men vi gjorde även ett par stopp på vägen. Första stoppet var utanför Strömsnäsbruk på gräddbollsfabriken. Först handlade vi gräddbollar och sedan satte vi oss utanför och åt upp mackorna vi haft med oss. Nästa mål var Ikea. Himmel vad rörigt! Det var evigheter sedan jag var i den butiken och det kändes som om det var helt omändrat. Och en massa griniga och väldigt stökiga ungar. Begriper inte att föräldrarna inte säger till sina ungar. Det var speciellt en unge som var otroligt stökig. Hade det varit min unge så hade jag tagit den och gått ut med den. Men de försökte inte ens säga till honom utan han bara härjade runt och lekte med lampor och allt han kom åt samtidigt som han gapade och ropade.

Men tillslut kom vi ut därifrån och åkte hem. Vi har suttit och pratat och tittat på tv och tagit det lugnt. Nu har Helen gått och lagt sig och det ska jag med göra strax.

Kram till er alla!

Inga kommentarer: