söndag 15 juni 2008

Flyttdags igen!!!

Ja så har jag flyttat fåglar igen. Men inte mina egna, eller jo delvis för Bertil och Rune var med i flytten. Stefhan har byggt färdigt den stora voljären där nymferna, undulaterna och zebrafinkarna ska husera. Så igår kväll så flyttade vi alla nymfarna och zebrafinkarna. Undulaterna får vänta eftersom det är så många ägg i holkarna. Jag vet unigefär vilka honor som är i vilka holkar men eftersom de flesta ruvar fortfarande så är det lite svårt att veta vilka hanar som hör till. Men Bertil och Rune är inte far till något av äggen så de fångades in och flyttade igår (Bertil och Rune alltså). Vaktlarna som gick på golvet hos zebrafinkarna flyttade vi in i en annan voljär eftersom det ska göras ett fönster i den voljären där de bott och sedan ska det förmodligen bli klinker på golvet i den voljären. Det p g a att Berglorina ska flytta in där och det är betydligt lättare att hålla rent efter dem då. Deras bajs är nämligen i princip flytande. Voljären som nymfarna satt i kommer att byggas om lite också. Ena sidan var en vägg och den är nerplockad och så ska det bli nät där istället så att det kommer in mer ljus. När det är klart ska Stig med fru flytta in där. Deras ägg var tyvärr inte befruktade så då beslutade vi att de skulle få flytta dit.
Idag så kom det två nya fina undulat hanar, Nicke och Nicko, som är 2 och 3 år gamla. De har suttit i en bur större delen av sitt liv och nu har de fått komma in i den stora voljären som är 6x1,5 meter innomhus och ute ska det sedan bli ca 20 kvadratmeter till. Så de var lite chockade först tror jag men de finner sig snart till rätta. Bertil tyckte att det var spännande med 2 nya kompisar.

Här hemma så har vi numera 4 undulatbäbisar. Det piper och skorrar inne i holken mest hela tiden. Men de matas så duktigt. De har alltid mat i krävan och växer så det knakar. Jag har lagt in spån i holken men Egna tycker nog att det är i vägen när hon ruvar det ägget som är kvar för när jag tittar in i holken så har hon puttat undan allt spånet så det ligger i en hörna.

Annars är det ganska stilla här. Enya och jag är på ständig kollisions kurs men det är ju inget ovanligt. Tror att hon tror att jag har trollat bort resten av familjen. Hon kommer smygande ibland och det ser ut som om hon tittar i hörnen om jag har gömt dem någonstans. Varje gång vi varit ute så rusar hon fram till ytterdörren och står och väntar på att jag ska öppna, sedan springer hon runt och letar överallt. Hon börjar på Emelies rum sedan tar hon vardagsrummet sedan är det källarens tur och till sist så ställer hon sig vid Pontus dörr. Till slut så öppnade jag den och när det inte var någon där så gick hon till badrums dörren. Men där gick gränsen för mig.
Hon tyckte också att jag var elak idag som inte lät henne smaka på tuppen som kom spatserande när de var med i Fagerhult. Och tillråga på allt så stängde jag in dem i nymfarnas gamla utevoljär! Då kom hon ju inte åt de vaktlarna som var kvar i zebrfinkarnas voljär. Fy på dig matte att du gör så mot oss tyckte hon.

I morgon så ska vi till Christel på kurs igen. Vet i sjutton hur det ska gå. Det känns som om hon kryper bara jag tittar på henne för tillfället. Men det kanske blir annorlunda där ute när hon inte är på hemmaplan så att säga.

Nu ska jag sova. Var rädda om varandra!

Inga kommentarer: