söndag 16 augusti 2009

Lite av varje

Ja nu har jag varit dålig på att uppdatera igen. Men jag har hunnit vara i Ånaryd 2 gånger sedan sist...
Jag var ju där förra helgen Lö-Sö. OJ vad trevligt vi hade. Som Helen uttryckte det: Klockan var 23 och 5 minuter senare så var hon 02.10! Det var mycket fågelprat och tonårsprat. Pratet om våra tonåringar kom igång när Emelie började smsa mig och tjata om att hon vill åka till Stockholm. Hon har träffat någon kille på nätet som hon pratar med dagligen och nu vill de träffas. Men vi har sagt NEJ av uppenbara skäl. Han får givetvis komma hit om han vill men vi vill ju träffa honom innan vi låter vår dotter åka upp dit.

Med mig hem från Ånaryd hade jag Herr Sten Cool så klart och en liten undulatfröken som mina föräldrar skulle ha. Hon bodde här ett par dagar och sedan kom pappa och hämtade henne. Hon är jättefin, ljusgrön opalin, men pappa utbrast; Det var en ful djävel! Kan inte förstå att han tycker det:)
I fredags var det dags att åka till Ånaryd igen. Jag beslutade mig för att kakarikina har det bättre hos Helen där de har mer plats att flyga på. Det var inte lätt att fånga in dem här hemma. Först flög en undulat ut ur voljären och strax efter flög en till ut. Men jag stoppade tillbaka dem, la ifrån mig håven och öppnade luckan och lät kakarikina komma ut istället och fångade dem när de var på flygtur i huset istället. Och ja, hundarna hade vi stängt in så att de inte skulle få fågel till lunch.
När vi släppte ut dem i sitt nya hem så tog ca 60 sek så hittade Sigge öppningen mellan innevoljären och utevoljären! Och Hobbe undrade ju vart Sigge tog vägen när hon kröp igenom hålet så hon kröp ju efter och vipps så var de ute och kunde sträcka ut vingarna ordentligt. Oj vad bra de har det nu. När jag sedan har fått till riktiga voljärer ute så kommer jag tigga till mig ett par kakarikis av Helen istället. För kakarikis vill jag ha. Det är jätteroliga att titta på.
Men det är väldigt stilla i voljären här hemma nu och konstigt nog tystare trotts att kakarikina inte säger så mycket.

Annars så har det inte hänt så mycket. Pontus har varit i Idre. Han åkte i Onsdags och kommer hem ikväll. Det är Svenska bowlingförbundet som haft möte där uppe i helgen. Riktigt trevligt har de tydligen haft det. Amanda har varit i Malmö på någon festival... Det är inte snällt mot hönsmamman att åka på sådant. Och Emelie har varit ett par vändor hos hästarna och hos Sandra i Åryd och givetvis pratat en massa med Stockholmaren i telefon...
Igår var syrran och hennes familj här och pratade om dopet. Olaf ska läsa text och jag ska bära Ellen. Dopet kommer att var utaför högmässan och det är vi tacksamma för. Inte för att jag har något emot att gå i kyrkan men vi behöver inte vara där vid 9.30 för dopet kommer att vara vid 12 istället.

Ha det gott och jag hoppas att vi får lite sommar till. Fast idag är det riktiga höststormar.

1 kommentar:

Lilo sa...

Oj vad mycket spännande som händer med dina fåglar! Kan du inte fota lite?? Det vore superskoj! Hälsningar Lilo, Mango och Molly.
Ps. Vad kul att du hittade till min blogg! =)