onsdag 3 februari 2010

Apporterande fågelhund

Igår förvandlades Lilian i ett nafs till apporternade fågelhund. Jag skulle byta ut ena matskålen med fröer mot en matskål med grönsaker och groddade fröer. Och när jag tar bort frömatskålen så frigörs ett hål i gallret och där slank givetvis lilla Snö ut. Och hon flög och flög! Och rätt som det var så var hon på väg ner i källaren med en liten gul terrier på jakt efter sig (jag var inte heller långt bakom). När jag är på väg ner i källaren så möts jag av detta
 
Då fick jag verkligen hjärtat i halsgropen. Min lilla Snö! 
Lilian insåg nog att hon gjort något tokigt för hon stod under en fotölj och skämdes. Jag lyfter upp Lilian och tar henne under armen och kollar så att det inte är en fågel i munnen på henne. Det var inte heller någon på golvet där hon stått och inget blod.
Upp för trappan rusas det och så slänger jag in Lilian i sovrummet och stänger dörren. Och så bär det av ner i källaren igen för att letas fågel. Till slut hittar jag Snö bredvid skrivbordet men hon flyger ett par rundor till i källaren när jag försöker ta henne och så bär det iväg uppför trappan igen där Esso står och väntar. Men när jag ser att Snö är på väg upp så är jag så förutseende att jag ropar; -ESSO NEJ! När jag väl kommer upp så sitter stjärtlösa Snö på köksgolvet och Esso ligger under soffbordet och tittar på mig och undrar förmodligen varför jag är arg på honom. 
Till slut så får jag tag på fågelskrället och får in henne i buren. Något chockad var hon och hon satt i ringen och sov hela eftermiddagen. Men hon har repat sig och åt länge länge på kvällen.

Ha det gott och krama varandra

2 kommentarer:

Lilo sa...

Det där har vi varit med om en gång! Laban fick tag i Mango när han flög över honom. Mango blev utan stjärt och Laban satt med munnen full av fjädrar och såg korkad ut. Fy... hemsk upplevelse! Och man ser ju framför sig hur det kunde ha gått sååå mycket värre!

Sabina sa...

Det där med terrier på fåglejakt, det har man varit med om många gånger... stackars lilla pippi...