måndag 23 februari 2009

Fler ägg och lite annat

Nu på morgonen när jag kom upp och kikade in i undulatholken så låg där 3 små ägg! Jag hoppas verkligen att något är befruktat i alla fall så att det blir någon bebis.

I kakariki holken låg det 7 ägg igår. Har inte kikat in där idag, för det är lite av ett självmordsuppdrag.
De är hysteriskt arga när man vill kolla i holken och man måste passa på när de är ute och äter. De här äggen är jag lite mer fundersam över. Jag tycker att det kommit två ägg i taget. Kan ju vara så att jag missat att kolla en dag men risken är nog stor att det är två honor.
Jag har ju varit lite fundersam över Hobbe hela tiden. H*n är ju rätt liten och inte lika maffig som hanarna i fågelhuset. Det är ju betydligt svårare att se på kakarikina om det är hona eller hane. Man ska kunna se det på pannan. Och visst Hobbes panna är något mer välvd än Sigges men det är så ytterst lite.

I undulatvoljären så har Ship börjat intressera sig för Anja igen och Sture gullar lika mycket med Fina som med Egna. Leo däremot är intresserad av alla honorna.

Vi har missat guldhamsterhonan Pralins brunst igen! Eller missat och missat. Jag kände på lukten igår kväll att hon brunstade men jag var så trött så jag orkade inte sätta ihop henne med Björn.
Guldhamstrar är ju lite speciella så att honan måste vara villig att para sig om man ska kunna sätta ihop dem för annars så slåss dem. Och det är på liv och död då.
Man får ta ut dem på golvet och sitta bredvid hela tiden med en handduk i högsta hugg som man kan slänga över dem ifall de börjar slåss.

Emelies råttor verkar ha klarat sig från infektionen som flera av de andra råttorna drabbats av. De får fortfarande antibiotika och ska få det t o m torsdag. Men de är pigga och alerta och den vita honan Vanillie är ett riktigt matvrak.

I dag har Stefhan åkt till Göteborg för att hämta ett gäng fåglar. Bland annat 3 indiska halsbandsparakiter. Jag älskar halsbandarna, jag tycker att de är så vackra och här är det tydligen en hane som inte är så förtjust i killar. Så han blir nog "min" fastän han bor i fågelhuset.

I kväll ska jag gå på kurs med Lilian. Olaf har chefsmöte hela dagen och kan därför inte gå så Christel tyckte att jag kunde komma med henne istället. Och det tackar jag inte nej till, jag älskar att gå kurs hos Christel. Min nästa kurs hos henne är i början av april. Då ska jag gå med Esso. Jag har gått den kursen tidigare. Det är lydnad i extrema situationer. Vi ska vara i en ladugård och däromkring och träna ena gången och andra gången ska vi vara på reningsverket. Båda ställena är ett himmelrike av dofter för en bajsälskare som Esso.

Ha det bra och vissa uppskattning till någon idag.

Inga kommentarer: