onsdag 25 februari 2009

Hobbe är en hona!

Nu är jag definitivt säker på att Hobbe är en hona. I förrgår så låg där 2 ägg till i kakarikiholken. Så det blev 9 ägg, 10 totalt med det som försvann. De lägger 3-7 ägg. Äggen läggs varannan dag så jag har haft rätt hela tiden att Hobbe är en hona.
Så Hobbe har fått flytta tillbaka till undulaterna, äggen har svärmor fått till dekoration och holken är borttagen.
I går så flyttade Hobbes pappa in i häckburen hos Sigge. Vi har inget namn på honom men jag har länge kallat honom för den Elake Faan. Det namnet har han fått därför att han slår ihjäl alla kakariki hanar som kommer in i deras voljär. Han är väldigt revirhävdande när det gäller hans honor. Så när vi får in kakariki hanar numera så sätts de in i australvoljären.
Sigge verkar vara förtjust i honom hon spelar och viker upp rumpan mot honom, men han är nog fortfarande lite tagen av flytten.

I fågelhuset har det kommit lite nya fåglar under söndagen och måndagen. En alexanderparakit, tre indiska halsbandsparakiter, fyra undulater, 2 nymfar och en plockad blåpannad amazonhona.
Det är alltid lika roligt när det kommer nya fåglar. Det är ett stort beslut av deras ägare att lämna bort dem.

Idag ska jag städa lite och köra ut en bur till Fagerhult. Annars så ska jag försöka ta det lite lugnt för jag känner mig sliten i kroppen.

Ha det bra och tänk possitiva tankar.

Inga kommentarer: