lördag 28 februari 2009

Goa Zigge-Otto

I dag har det kommit 6 st nya fåglar till fågelhuset. Det är 2 st grå jako, 1 st morhuvad, 1 st meyer och 2 underbara undulater.

Zigge-Otto en triton kakadua som bor i fågelhuset var extra kelig idag när jag var där ute. Han är så rolig. Om man inte kommer och kelar med honom så säger han God dag, God dag. Och detta säger han med argare och argare röst tills man går in i voljären hos honom och klappar och klappar.
Idag blev han väldigt intresserad av min vattenflaska som jag hade i handen. Så det slutade med att han fick dricka lite ur den. Jag märkte att det har han nog gjort tidigare för han visste precis hur han skulle göra.

Här hemma så har Hobbe återigen bevisat att hon är en hona. Det låg nämligen ett kakariki ägg i voljären härom morgonen och eftersom det bara finns en kakariki i voljären så måste det ju vara hennes.
I undulatholken kommer det nog inte fler ägg nu utan det stannar på 4 st. Men det är helt godkännt för ett par som häckar första gången.

Lilian har nog förhoppningsvis slutat löpa snart. Men Enya såg vi de första blodfläckarna efter igår. Enya sköter ju löpet ganska mycket själv fram till höglöpet, då måste vi hålla isär Esso och henne.
Det kan ju inte hända så mycket eftersom Esso är kastrerad, men eftersom han har epilepsi så måste vi skona honom från stressen som höglöpet innebär så mycket som möjligt.

Var rädda om varandra och kramas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Har en fråga angående mina undulater. Vore supertacksam om jag kunde maila dig!

Mvh

/Jenny

jenny.elserth@gmail.com