onsdag 1 juli 2009

Besök i Ånaryd

Igår morse så satte vi oss i bilen, Emelie och jag, för att fara till Helen i Ånaryd (utanför Gränna). Med oss i bilen hade vi 1 st blå lessons sparvpapegoja, 1 st risfågel hona och 2! undulater. Det var ju Alwin då och sedan så fick Fina följa med också. Helen behövde lite fler honor och jag ko-handlade med Olaf. Om jag lämnade iväg Fina så skulle jag få skaffa en hane till...
Så de som är kvar är Egna, Anja, Silvia och Snö av honorna och Ship och Leo av hanarna. Det var längesedan jag hade så "lite" undulater. Hoppas att ljudnivån blir lite lägre i köket nu. Jag har inte ont av det men Olaf och Pontus störs av det.

Det var inga problem att hitta till Helen. Jag hittade alla sladdar och grejer till min telia navigator, så det var bara att knappa in telefonnummret och så hittade vi fram till dörren.
Hon blev jätte glad för Fina och tyckte att hon var jätte fin. Hon fick henne istället för en blomma! Så att jag hade med mig Fina var en lite överraskning till henne.
Det visade sig att risfågeln jag hade med mig inte kunde flyga... Men det får hon ta med Stefhan.
När vi satt där i Ånaryd och drack kaffe så ringde Olaf och berättade att det åskade något vansinnigt i Växjö. Då blev jag vansinnigt stressad och tänkte på Esso som var hemma. Han blir helt knäckt när det åskar och tycker att det är hemskt. Så jag ringde till syrran och frågade om hon inte kunde ta med honom hem när hon varit där och kissat hundarna.
Hon berättade sedan på kvällen att när hon kom så ville han inte ens komma och hälsa! Han brukar ju bli överlycklig när hon kommer, han älskar henne. Det tog en stund i skogen också innan han fattade att det var hon som var där så hon tog med honom hem. Stackars lille plutten!
Det var efter "Gudrun" som han började reagera på blåst, åska, strömavbrott och smällande dörrar. Om en dörr blåser igen så springer han och gömmer sig med en gång.

När vi varit i Ånaryd så styrde vi kosan mot A6 i Jönköping. Där väntade Pontus som varit på möte där inför kursen som han ska vara ledare på. Pontus fick stränga order av mig att inte sucka och pusta när vi gick i olika affärer och tittade. För han kunde ju åkt tåget hem då han hade biljetter till detta. Men allt gick jätte bra och båda tonåringarna var på gott humör! Vi gick in på Ikea en sväng också. Jag har nog aldrig kommit undan så billigt där. 117 kr betalade jag i kassan. Emelie handlade lite till sina råttor och jag köpte 2 bordstabletter för 9 kr st och en ny tvätt korg till tvättstugan då benen vikt sig på en av dem jag har där nere. Och nej den vek sig inte p g a tvätttyngd. Det var så att jag hamnade i den;-). Jag brukar låsa fast byxor på översidan av tvättstugedörren och sträcka dem där. Men en dag så lossnade byxorna och jag ramlade handlöst bakåt och satte mig i tvättkorgen. Och det klarade den inte utan benen vek sig på den:-))
När vi åkte hem sedan så övningskörde Pontus hem. Det var skönt att slippa köra men det var ändå lite jobbigt innan vi kom ut ur Jönköping. Men allt gick bra. Han är duktig Pontus.

Ha det gott och ta det lugnt i sommar.

Inga kommentarer: