fredag 15 januari 2010

Är jag en ond människa?

Jag är moderator på ett forum sedan en tid tillbaka. När jag blev tillfrågad så var jag tveksam av den enkla anledningen att det fanns en person på detta forum som verkade ha något emot mig.
Om jag skrev inlägg i en tråd där någon bad om råd, så satte sig den här personen och mejlade runt och försökte hitta svar som var tvärsemot mina. Och jag menar inte att man inte får säga emot mig för jag är långt ifrån full lärd, det anser jag att man aldrig blir. Men när man kritiseras systematiskt så blir det en form av mobbing. Till saken hör också att om någon annan skrev längre ner i tråden samma råd men med andra ord så applåderade människan detta.

Vilkoret för att jag skulle ta på mig moderatoruppdraget var att jag ville att forumets ägare skulle sätta ihop lite regler för hur man skulle uppträda på forumet. Annars är det lite svårt att moderera och jag ville ha något att luta mig mot i uppgiften.
Det vi misstänkte var att den här personen skulle protestera mot den nya ordningen och mot att jag blev moderator. Och detta skedde också.
Det utlösande i det hela var att jag tillslut fick nog och skrev ett pm till personen och frågade vad personen egentligen hade emot mig. Personen hänvisade ständigt i kritiserandet av mina inlägg till personer/uppfödare MED LÅNG ERFARENHET. Så jag talade om att jag faktiskt också har lång erfarenhet av fåglar.
Då blev personen helt vansinnig och anklagade mig för än det ena än det andra. Och där gick väl jag lite övergränsen för jag talade om för personen som det var att personen var en av anledningarna till att forumsägaren ansåg att det behövdes moderatorer. Och att jag hade tvekat till att bli moderator just p g a personen.
Då skriver personen ett långt inlägg på forumet, tidigare så var konfrontationen per mail, och talar om för alla medlemmar på forumet hur elak jag är mot personen och hur illa jag behandlar personen.
Under hela pm-växlingen så har jag kopierat pmen rakt av och skickat vidare till forumsägarna för att de skulle veta vad som pågick.
När personen gick ut och skrev till alla medlemmar så började jag känna att det var ohållbart att vara kvar. Men jag blev övertalad av forumsägarna att stanna och vi kom överens om att jag och personen skulle ha noll kontakt med varandra. Så jag satte mig ner och skrev ett pm till personen att jag kommer inte läsa personens pm och inte bemöta personens inlägg utan vi skulle helt enkelt strunta i varandra. Detta accepterades inte av personen utan personen började skicka en massa mejl och pm till forumsägaren om hur hemsk jag och min moderator kollega är. Personen påstod att vi mobbade personen genom utfrysning. Personen hade också väldigt starka åsikter om reglerna och formuleringarna där och var t o m hotfull. Personen fick varning på varning om att om personen inte slutar så ser de sig tvugna att stänga av personen.
Enligt personen så var jag roten till allt som drabbade personen när det gäller forumet. Jag har tydligen sådant grepp om forumsägaren att hon gör exakt som jag säger. Och det enda vilkoret jag satt var att det måste finnas vissa regler.
Jag erbjöd mig flera gånger att kliva tillbaka som moderator eftersom situationen höll på att bli ohållbar för forumsägarna eftersom de fortsatte att bli bombarderade med mejl. Men tillslut så stängde de av personen.
Men mejlen fortsatte att komma! Trots att de bett personen att sluta trakassera dem med mejl. Och jag var fortfarande den onda. Då blockerade de personens mejl... Men då skickade personen mejl från en annan adress.
Nu har personen tydligen fått problem på ett annat forum och det är tydligen också mitt/vårt fel. Vi förstör tydligen personens liv.

Och allt detta för att jag ville att personen skulle vara ärlig och tala om vad personen hade emot mig och att jag ville ha regler att jobba mot. Det är enligt denna personen mitt fel att personen blivit avstängd. Jag som har varit den som stoppade när de ville stänga av personen vid ett mycket tidigare skede.

Det har varit några jobbiga månader där jag t o m börjat fundera på om jag är så hemsk som personen påstår att jag är. Jag trodde att det lugnat ner sig men det verkar som om det börjar om på nytt nu i och med problemen personen fått på det andra forumet.

Det här blev långt och lite virrigt men jag var tvungen att skriva av mig

1 kommentar:

Lilo sa...

Ja j-lar vad ont jag har idag! Platt fall är inte nyttigt! När jag läste din profil tänkte jag "Vi är precis lika!" Nästan lika gamla barn, samma sjukdomar och likadant djurintresse! =) Kul!
Hänger inte med vem besvärliga typen är, men tur är väl det kanske. Nu har jag länkat till dig i min blogg så jag inte ska tappa bort dig! =)