söndag 17 januari 2010

Nästa par i häck blir...

Jag har börjat planera för nästa häckning. Jag vill hemskt gärna försöka få fram en undulat med Goudas färg. Hon var viol och hon såg helt lila ut. Jag har ju kvar hennes dotter men jag vet ju inte om hon bär på violanlaget efter som hon är df spangel alltså helt vit.
Df spangel innebär att de fått spangelanlaget från både sin mamma och pappa. Om de då tillhör den blå färgskalan så blir avkomman helt vit. Och tillhör de den gröna så blir undulatungen gul.
Viol är ett dominant anlag som egentligen inte kan bäras dolt, alltså är de viol så syns det. MEN om de är df spangel så syns det inte.

Helen pratade med vårt "genetikorakel" Angelika och frågade henne vad jag skulle använda för färg på hanen till Snö för att försöka få fram violen. Och då blev ett av svaren kobolt. Och Ship är recessiv brokig kobolt.
Så denna gången ska jag göra något jag aldrig gjort förut, eller egentligen så är det 2 saker.
Jag ska sätta ihop ett par "bara" för att försöka få fram en viss färg. Och det paret är inte ett naturligt par utan jag hoppas att de kommer på att de ska häcka när de får en holk. Lite spännande är det. Får se till att de får riktigt mycket med häckningsstimulerande mat.
Men det dröjer ytterligare en månad innan uppmatningen börjar eftersom Snö inte är 1 år förrän i Mars.
Idag har det varit riktigt otäckt väder ute. Det har inte varit så många minusgrader men det har blåst desto mer. Och min kropp vill inte riktigt vara med när det blåser. Så det har inte gått i många knop idag. Men ett par maskiner tvätt har det blivit iallafall.
Ha det gott och säg något snällt till någon!

5 kommentarer:

Lilo sa...

Titta så bra! Nu såg jag direkt att du uppdaterat när jag hade dig länkad! =) Söta pippisar! Ska bli spännande att se vad det blir.

Josefin sa...

Hej, vart bor du i för stad? :)

ChristelB sa...

Hej Josefin. Jag bor i Hovmantorp utanför Växjö.

(Favvis)Maria sa...

Ahh.. en lila pippi, eller ja delvis lila. Vad kallas den färgen?

ChristelB sa...

Hej Maria!
Hon räknades som viol har jag fått berättat för mig. Jag brukar säga att jag är färg-analfabet så jag litar på de kunniga som gjort den bedömningen