måndag 8 mars 2010

Undulat flytt och häckning

Så nu börjar det dra ihop sig för lite omflyttning av fåglar mellan Ånaryd och Hovmantorp.
Leo kommer att flytta upp dit ihop med den ungen som Helen ska ha från min senaste kull. Och i utbyte mot Leo så kommer Lasse flytta hit. Han får heta Lasse eftersom Helen kallar honom för Lasses hane eftersom uppfödaren till honom heter Lasse. Jag hittade en bild på honom som ung och precis hemkommen som Helen hade lagt ut på ett forum (och ja jag får använda den bilden)
Jag har funderingar på hur jag ska få Snö att gå in i holken. Jag knökade öppningen full med hö och detta har de puttat in i holken och sedan inget mer. Så nästa alternativ är antingen att låna en hane som skulle passa Snö av Helen för att öka konkurrensen lite och hoppas på att Ship vaknar till liv och förstår hur vacker Snö är. Eller så slänger jag tillbaka dem i voljären och låter dem sitta där ett par veckor för att sedan flytta in Snö först själv i häckburen och låta henne sitta där någon vecka för att där efter sätta in Ship till henne.
Förstår inte riktigt hur en del människor kan säga att det bara är att sätta in en holk till undulater och så blir det ägg (om man bortser från uppmatningen som måste föregå häckningen). För det stämmer inte. Finns inte personkemin mellan fåglarna så blir det inget. Men jag ska försöka lite till och se om de kan få till det.

Nu hoppas vi på att våren är i antågande och att snön försvinner.
Ha det gott

Inga kommentarer: