måndag 5 april 2010

Påskhelg och lite annat

Det har varit en påsk helg med både trevliga och mindre trevliga händelser. Kan ju börja med de trevliga. Olaf har varit ledig i hela 5 dagar, eller 4 i alla fall för idag har han suttit vid köksbordet och jobbat en stor del av dagen. På långfredagen var Pontus och några kompisar på motormässan i Jönköping och Emelie åkte in till Växjö för att träffa "tjejerna". Och på påskaftonen fyllde Olaf syster 45 så vi var där och fikade på em. Vi tog med ett paket till Elin också eftersom hon fyllt 20. Elin fick en pläd som jag virkat. Tyckte hon kunde behöva det i "kalla" England. Hoppas bara hon kan få med sig den när hon flyger tillbaka.
Igår kom Amanda på kvällen när hon jobbat färdigt och idag så åkte de in till Växjö och shoppade lite. TV till Pontus och hundmat till mig. Sedan var de på bio, The Bountyhunter tror jag den hette.
Anthony kom till Emelie nu ikväll och de har tittat på film, kolla gamla kort och matat gnagarna. När de var nere och matade så kommer de upp och Emelie säger att det är nog något fel på Björn (den ena guldhamstern) för han skriker. Så jag sprang ner i källaren för att kolla honom. Och mycket riktigt han satt och skorrade i sitt hus. Men något fel på honom var det inte! De hade ju varit i Yoshis bur och då talar han om att "Jag sover fortfarande så låt mig vara ifred" och då låter han.
 Lille Björn
Det som har varit mindre trevligt är att människan som jag skrev om tidigare i år har gett råd om en fågelart som hon inte har en aning om hur de fungerar. Hon använde så hårda ord som beteendestörning mm. Jag hade ju bestämt mig för att inte ha något mer med henne att göra men det här kunde fått hemska följder för fågel ägaren och kakarikin som det handlade om så jag kände mig tvungen att gå in och skriva i det forumet. Även Helen var inne och skrev och backade upp mig. Men hon accepterade inte det vi skrev utan försökte misskreditera oss och efterlyste erfarna uppfödare gång på gång och hon var riktigt nedlåtande mot framförallt mig. Och jag blir ju både ledsen och arg om vart annat. Tycker att det är så tråkigt att vara tvungen att försvara mig hela tiden mot henne.
Efter ett antal inlägg så gick Nillan in och skrev och då helt plötsligt, bara för att det stod Nillan och inte Christel el Maracana så bad hon om ursäkt. Men ni ska inte tro att hon bad om ursäkt för oförskämdheterna utan hon bad Nillan om ursäkt för att hon haft fel. Sedan visar det sig att hon även mejlat till sin "guru" (det är hon som kallar honom det) Jan Högberg och bett om svar i denna fråga. Janne svarar likadant som vi 3 gjort men med andra ord och går in i detalj mer hur fåglar fungerar i häckningsfas och mellan häckningsfaserna. Det var tydligen SÅ revolutionerande för människan så hon var tvungen att lägga ut hans mejl svar. Och så skrev hon att hon hade fått en helt ny infallsvinkel... Och vi läste och läste inlägget gång på gång och varken Helen el jag kunde se någon ny infallsvinkel. Så tillslut så frågade Helen vilken den ny vinkeln var... "Läs nogrannare" var svaret hon fick då. Så jag talade om att jag läst och läst men inte kunde förstå vad hon menade.
Dåååå förklarade hon...
Den nya infallsvinkeln var att när fåglarna inte är häckvilliga/i häckningskondition så tillbakabildas deras könsorgan!!!
Detta är något som är ganska grundläggande när man håller på med fåglar och avel och eftersom hon är inne och ger råd om det mesta så trodde jag/vi att hon visste om det. Men nu har admin på zoonen låst tråden och avslutade den med att skriva ett inlägg om vad som inte är okej på deras forum. Så här står det;
Citat av Kai zoonen admin
1. Man skall vara MYCKET restriktiv med att ge råd i ett forum om man inte själv har kunnandet. Speciellt om man ger rådet i en ton som får det att verka som att man har egen erfarenhet i ämnet.
Då är det bättre att länka till andra hemsidor.

2. Man bör UNDVIKA att klistra in svar från tredje person i forumet, även om man fått tillstånd till detta. Anledningen är uppenbar - i en diskussion kommer det alltid följdfrågor och då kan den utomstående personen inte bemöta dessa - och personen som klistrat in svaret hamnar då snabbt i kläm.

3. Tonen i Zoonens forum skall ALLTID vara trevlig.


Helen hade också fått ett pm utöver personen. Helen var lite väl grov men det var hon medveten om men hon var så fruktansvärt frustrerad. I detta brev stod också att han bett personen att inte förringa andras kunskap. Vilket hon gjorde flera gånger. Både mot Helen och mig.

Ha det jättegott! Kram på er

Inga kommentarer: