onsdag 12 maj 2010

Äntligen så är det dags!

Nu börjar det närma sig. På fredag kommer Helen ner och på lördag morgon sätter vi oss i jättebilen och far ner till Sjöbo. Med oss i bilen kommer vi ha 2 engelska undulater som Sandra
( http://www.undulatholken.se/ ) ska ha och en nymfkakadua till Petra. Kaffe kommer också finnas i bilen för det MÅSTE vi ha. Vi kommer att göra en avstickare vid Hässleholm på vägen ner för att besöka Tropicstallet ( http://tropicstallet.com/ ) som är en enorm zoobutik med ett stort utbud av tillbehör till i princip alla husdjur.

Väl framme hos Peter och Petra i Sjöbo så kommer vi att träffa även Sandra och Viktoria. Oj vad det kommer att kacklas. Helen har ju inte träffat dem tidigare utan det är första gången och jag är helt övertygad om att vi kommer att ha jättetrevligt. Innan vi åker hem så ska vi fånga in ett gäng undulater hos Petra. Jag ska ha med mig 2 st hem och jag tror att Helen skulle ha 4 st från Petra och det slutade nog med 1 st från Sandra. En engelsk som Sandra tog med hem från Stockholm i vintras åt Helen. Det var ju så kallt då så Helen vågade inte sätta ut honom i sin voljär då så han fick följa med ner till Skåne istället.

Igår kväll så satt jag och ritade och räknade på hur mycket virke och nät jag behöver till en utomhusvoljär och vad det skulle kosta på ett ungefär. Nätet är ju den stora kostnaden. Nätet kostar lite drygt en 1000-lapp och virket ca 400 kr och sedan tillkommer färg 150 kr ca och skruvar, lås, haspar, gångjärn och nitar. Så hela voljären skulle väl gå på ca 2000 kr. Får väl sätta några par i häck så att jag kan få in pengarna till detta.

Nu ska jag snart sätta igång dammsugaren och sedan vid 13 tiden så kommer ev syrrans pojkar hit.
Ha det gott och var rädda om varandra

2 kommentarer:

Lilo sa...

Oj vilken skojsig resa ni ska ha! =) Hoppas få se bilder på alla pippisar sedan. Och du! Va? Tur inte Molly hörde vad du som om snäckskal, då hade hon krävt en lampa minst. ;)

Jullan sa...

Hej Christel!
Kikat runt lite på din sida och sett att du bor i Hovet, är ju ofta där hos mina svärföräldrar.
Vilken rolig resa du har framför dig! Själv har jag också tänkt bygga voljär i sommar. Har tänkt mig ha plats för 6-8 undulater och ha dem utomhus året runt. Våra undulater la sitt första ägg i söndags och det är sååå spännande! Nu hoppas jag verkligen att det är befruktat, hanen är väldigt uppaktande mot honan och hon ruvar ständigt så det ska nog bli fler ägg. Var inne på undulatprat och där rekommenderar ni ett kalkfoder, det har jag visst missat är det för sent att skaffa det? Har planer på att åka till Stjärnås och skaffa ett par till om några veckor. I djuraffären här kostade en undulat 375 kr, det tyckte jag var dyrt.

Lycka till med din lilla pippiresa!
Kram Juliane