fredag 5 juni 2009

Veterinärbesök

Igår var ett evigt farande fram och tillbaka för mig.
Morgonen började med att Olaf ringde mig när han var på väg till bussen. Då hade han fått ett sms från Pontus där han ville att vi skulle spärra hans kort eftersom någon stulit hans plånbok under natten. Så då var det bara att försöka få tag på Pontus kompis pappa som skulle åka till festivalen och titta på ZZ Top. Så vid 9-tiden for jag iväg till Kent och lämnade pengar. Jag hade lagt min telefon på laddning så den tyckte jag kunde ligga kvar där. Jag skulle ju bara vara iväg en liten stund. När jag kom hem så hade Emelie ringt 2 gånger på mobilen och 3 gånger på den fasta telefonen. När jag ringde upp henne så berättar hon att hennes ena lins börjat krångla och hoppat ur. Så jag var tvungen att åka till Lessebo med en flaska till henne.
Stressad som bara den blev jag! Olaf hade bett mig att gå in på systemet och köpa vin till honom, så jag tog lappen med vinsorten uppskriven, min termosmugg och min plånbok och rusade ut till bilen. När jag nästan kommit fram till Strömbergshyttan så... F*N jag hade ju glömt linsvätskan! Jag vet inte hur många gånger jag kommit just till Strömbergshyttan och kommit på att jag gömt något! Det var bara att vända och åka hem igen.

När jag lämnat över flaskan så susade jag ner till apoteket och sedan så tog jag en runda ut till Fagerhult när jag ändå var ute och for jag ut till Fagerhult. Jag skulle ha en sorts handske till Lilians päls. Jag hittade ingen sådan i butiken så Stefhan fick gå upp på lagret och hämta en åt mig. Sedan drack vi lite kaffe och sedan for jag iväg igen.
När jag satt i bilen så ringde jag Verona och kollade om det var ok att jag kom förbi. Och det var det. Så hon visade runt mig i sin jättefina lägenhet och sedan satt vi i köket och drack kaffe och pratade och skrattade. Hon verkar må så himla bra nu och det är så skönt att se!
Sedan var det bara att sätta sig i bilen och ge sig iväg igen. Nu var det dags att åka hem och ta ut hundarna sedan så skulle jag flytta över Emelies råtta Millie till transport buren för vidare tur till Ingelstad och vet. Cecilia Trägårdh.
När jag ringde och bokade tid hos henne så pratade jag med en sköterska. Jag tyckte det var väldigt märkligt att det räckte med att jag presenterade mig precis i början av samtalet. Jag brukar alltid få upprepa mitt namn och stava mitt efternamn! Men det fick sin förklaring när jag kom dit och träffade sköterskan. Jag tyckte att jag kände igen henne. Hon heter också Cecilia, men jag tänkte att jag har ju varit i djurhuset på skolan där några gånger och tänkte att jag har väl sett henne där då. Rätt vad det är så säger hon; Du är gift med Olaf, eller hur?
Då slog det mig! Det var ju Cillen. Hon var tillsammans med en kompis till Olaf när Olaf och jag träffades. Vi har varit på endel fester ihop och de var med på vår kombinerade förlovnings/inflyttningsfest. Himla kul att träffa henne!
Men tillbaka till Millie. När jag satte in henne i den lilla buren så såg jag att hon haltade och inte stödde riktigt på vänster bakben. Jag plockade ut henne och kände igenom så att inget var brutet. Ibland ska man ha tur också. Om man nu kan kalla det för tur att hon var skadad. Men jag var ju på väg till veterinären!
Väl i Ingelstad så körde jag fel 2 gånger så jag fick vända, men jag kom i tid. Väl inne på udersökningsrummet så stod det 5 elever med där inne och flera av dem blev alldeles betagna av lilla Millie. Cecilia konstaterade direkt att det är skabb hon har. Det var så tydligt så att hon tog bilder på henne så att hon kan använda dem när hon undervisar på veterinär högskolan. Hon konstaterade också att förmodligen så har hon gjort illa sig när hon klättrat i buren men skrev ut smärtstillande till henne som vi kan ge.

Sedan var det bara att fara hem igen! Jag var tvungen att vänta på att Emelie kom hem eftersom hon inte hade nyckel med sig. När Emelie precis kommit så ringde Stefhan. Vi bestämde att jag skulle ta med mig Millie när vi åkte ner till apoteket i Lessebo och ta en tur ut till honom så att han kunde få se hur skabben ser ut innan den försvinner så att han vet vad det är om det skulle uppträda på hans råttor.
När vi väl kom därifrån så var det bara att fara hem och lämna av Emelie och Millie och hämta papprena till tvättmaskinen. Inne i stan var det bilköer som hette duga! Jag var ju tvungen att ta mig till apoteket vid lasarettet eftersom de inte hade medicinen i Lessebo. Så nu var jag jätte sen. Klockan var 18 när jag lämnade apoteket och då skulle jag ta mig upp till Öster och hämta Olaf på jobbet för vidare färd till Samarkand och Expert för att hämta ut den nya tvättmaskinen. Jag var också tvungen att springa in på Toy's R'Us för jag hade lovat Joel att jag skulle köpa skydd till honom så att han kunde börja använda sina inlines. Hoppas bara att de passar!

Så sedan var det kväll. Råtthonorna hade fått sitt skabbmedel (hanarna tar jag nu på morgonen), tvättmaskinen var på plats, hundarna hade fått mat och alla var jättetrötta.
Idag ska jag städa lite och göra rent hos fåglarna och i em ska vi fira Philip som fyller 6 år.

Ha det jättebra och ta vara på dagen.

1 kommentar:

emelie sa...

MILLI heter hon, att du aldrig lär dig