måndag 14 april 2008

Dagen efter...

Idag är det verkligen dagen efter.
För det första;
- Konfirmationen var igår. Det har varit en intensiv helg med städning och matlagning. Och någonstans i kaoset så var vi tvugna att hinna med våra älskade djur. Som tur är så tog vi oss an uppstädningen efter kalaset igår redan. Jag körde diskmaskinen 3 gånger tror jag. Men vi hade ändå gjort det enkelt för oss. Jag hade gjort pasta o kycklingsallad och frallor till det. Och sedan hade vi kaffe och tårta (som svärmor gjort, den var omtyckt av alla precis som jag trodde).
Men fibron visar sig från sin allra sämsta sida idag. Jag har ont i varenda cell i kroppen tror jag och allra helst skulle jag vilja gå och lägga mig under täcket. Om jag klarar det så ska jag försöka hålla mig vaken tills klockan 21 i alla fall.
Och för det andra;
-Det är dagen efter att Engla hittades.
När Olaf ropade i går kväll att lastbilschauffören hade erkänt och att de hittat hennes kropp, så kändes det som om man drogs ner i ett djupt hål av ledsamhet och jag tänker nästan konstant på hennes familj och den fruktansvärda sorg som de måste uppleva nu.

Så till mina bevingade vänner.
Först ska jag väl nämna att det har fortfarande inte blivit någon annons på Ettan...
Egna och Charlie trivs som handen i handsken med att vara ute och flyga i vardagsrummet. Hobbe verkar också gilla det. Han har verkligen fått nytt liv och verkar inte lika deppig längre. Ska bli kul att se hur han reagerar när han får en kakariki vän.
Skulle gärna vilja ha en icke engelsk hane till Gouda, men hon är ju så betuttad i Rune så det kanske inte går. Jag gjorde ju ett lite halvhjärtat försök att sätta ihop Charlie med henne. Men när jag ställde Egnas bur bredvid deras bur så märkte jag ju på Charlie att det var Egna han gillade. Gouda ville ju inte ens sitta på samma gren som honom. Sture gör sina försök nu men jag är inte helt säker på att hon köper det och jag hade ju tänkt att det skulle vara någon som inte är besläktad med mina egen uppfödda. Men väljer hon Sture så antingen så får jag helt enkelt låta bli att häcka dem eller sälja ungarna.

Enya vår mycket försynta storpudel dam är inte så försynt och försiktig när det kommer till katter. Igår var hon millimetrar ifrån att få tag på en. Det är tur att hon kommer när man ryter i. Även om det inte skulle göra mig så mycket om hon tog en. Men det skulle ju vara synd om katten och så är det ju det här med strikt hundägar ansvar...
Det är konstigt att det inte finns liknande för kattägare. Jag får ju avmaska mina hundar extra eftersom katten bajsar i mina land. Jag får allergi reaktioner eftersom det händer att den ligger i mina möbler på alltanen osv.
Observera att jag inte har något emot katter jag tycker bara att det är tokigt att kattägarna inte behöver ta ansvar för sina katter under dagen eller natten när katterna är ute. Mina svärföräldrar har 2 katter som är innekatter. De har löst det så att de har satt ett slags nät som är avsett för katter runt den delen av altanen som inte är inglasad, och t o m gjort en dörr av nätet. Sedan har de byggt en liten utbyggnad så att de kan komma ut på gräset. Katterna har det jättemysigt, de kan gå ut och in i princip som de vill. Grannarna behöver inte oroa sig för att hitta kattbajs från deras katter i sina land och svärmor och svärfar behöver inte oroa sig för att de ska bli överkörda av bilar eller jagade av t ex Enya.

Snart kommer Emelie hem det ska bli spännande att höra hur hon haft det på sin första dag på praon på Tassar och morrhår.
Imorgon ska jag ut till Stjärnås igen. Ska bli kul att se om Stefhan har fått hem den nya parakiten. De som hade tagit kontakt med honom var inte helt säker på vad det var för sorts parakit. Men de trodde att det ev kunde vara en halsbandsparakit.

Ha det så bra i dag

Inga kommentarer: