onsdag 16 april 2008

Fåglarnas namn och färg

Tänkte berätta hur våra fåglar fått sina namn och vad de har för färger.

Egna - Hette från början Egon men visade sig vara en hona och döptes därför om till Egna. Namnet Egon fick hon p g a en felsägning av sonen när vi pratade om en undulat som heter Enok. Hon är himmelsblå standard tecknad.

Frankie - Henne har dottern namnat. Hon är döpt efter Frank Iero i My Chemical Romance. Eftersom det var en hona så fick hon heta Frankie i stället för Frank. Hon är Opalin turkos aktig och gulmaskad.

Rune - Är vår ena engelska undulat som alltid sträcker på sig. Han är döpt efter Olafs kollega som alltid sträcker på sig när han ska bli fotograferad. Han är mauve standard tecknad.

Bertil - Vår andra engelska undulat. Han har sonen bestämt namnet på. Varför han valde Bertil vet jag inte. Förmodligen för att reta sin syster! Bertil är gul opalin.

Sture - Han är döpt efter Olafs morfar Sture. Dottern kallar honom för "Han som ej kan nämnas vid namn". Han är blå med violfaktor och spangel.

Gouda - Det märkligaste namnet tycker jag själv fastän jag har kommit på det. Hon skulle ha hetat Marta från början eftersom Olafs mormor hette så för jag hoppades på att hon och Sture skulle bilda par. Men Emelie tyckte det var att gå lite för långt. Hon har nämligen någon i en paralellklass som heter Märta. Så då spann jag på Sture Ost istället. Därav Gouda (Ost).
Sonens flickvän tyckte det var tur att vi inte döpte henne till Mögel! Hon har en ljust lilla färg på kroppen. Hon är en gråvinge.

Ettan - Är helt enkelt vår först kläckta egen uppfödda undulat och hon är en hona.
Hon är koboltblå opalin.

Alwin - Vår mysige goe lille bäbis. Den sist kläckta av de tre ungarna. Lugn och lite loj har han varit från början. Men ack så söt. Han var den fulaste av dem. Dunet när det kom var vitt på hans systrar medans det var grått på honom. Men oj vad vacker han är nu!
Alwin är himmelsblå spangel.

Charlie - Vår vackra omplaceringsundulat. Han hade inget namn vad vi vet men han ser ut som en Charlie. Han är ljusgrön isabell.


Det var mina 9 undisar. Sedan är det dotterns två.

Ship - Blev först döpt till Kattpung stackarn. Men när jag talade om att då får hon själv ta honom till vet. och själv tala om vad han heter så fick han heta Ship.

Den andra undulaten hon har är vår "Tvåan". Hon har fortfarande inte fått något namn men jag kallar henne Lilla Gumman. Skulle hon bott i voljären alltså att jag hade behållit henne så skulle hon hetat Anja för hon var så snabb när hon började röra på sig. Hon har samma teckning som sin pappa Sture bara det att hon är kobolt utan violfaktor.

Sedan har vi vår kakariki.

Hobbe - Har faktiskt ingen aning hur han fick sitt namn men antagligen så är det efter Kalle och Hobbe eftersom det är Olafs och dotterns fågel och de gillar den serien.
Han är en rödpannad kakariki och färgen är cinnamon. Alltså lite åt det olivgröna hållet. Han är perfekt maskerad när han sitter i blomkrukorna. Jag har mer än en gång fått hjärtat i halsgropen när jag inte har kunnat hitta honom och då har han nästan alltid suttit i en kruka.


Nu ska jag sova gott hoppas att ni kan göra det också!

Inga kommentarer: