tisdag 8 april 2008

Egna, Charlie och Hobbe

Ja så idag så var det dags. Hobbe skulle få möta två av undulaterna utan galler emellan dem. Det var Charlie och bitchen Egna som skulle få den stora äran. Charlie som är en omplacerings undulat och är van vid att flyga fritt i en lägenhet, slängde sig ur buren precis som han gjorde förra gången jag släppte ut honom. Egna som är van vid voljären var lite mer tveksam men efter att Charlie upprepade gånger gått in i buren och talat om för henne att det är jättemysigt i den stora världen och att det inte alls är svårt att hoppa ut genom buröppningen så tog hon sig också ut. Åh vad kul hon tyckte det var!
Under tiden som Charlie försökte övertala Egna så satt Hobbe på gardinstången och iakttog det hela. Han såg mycket konfunderad ut och undrade säkert vad det var för några.
När Egna väl vågat sig ut så utforskade de klätterträdet och Hobbes bur. Men där gick gränsen för Herr Hobbe. DE FÅR INTE SITTA PÅ MITT REP såg han ut att ropa och klättrade fort som bara den in till dem i buren. När det kom en stor grön fågel med röda ögon så ansåg de att det var lugnast att flytta på sig så de tog sin tillflykt till klätterträdet.
Men sedan när de väl vant sig vid varandra så ansåg de att livet var toppen. Charlie gick in i buren självmant framåt kvällen men Egna fick vi fånga in för att vi skulle kunna öppna dörrarna och släppa in hundarna.
Jag tror att en anledning till att hon inte gick in i buren var att hon inte var helt säker på att vart hon skulle ta vägen för att komma fram till Charlie.

Vad mer som har hänt i min lilla värld av fåglar är bl a att jag har blivit biten av meyers papegojan Stig, lomhörd av berglori honan Harry och nästan rammad av praktrosellan Kalle.
Alla dessa tre fåglarna bor i fågelhuset hos Stjärnås djur och fjäder.
Sedan har jag ägnat eftermiddagen till att sanera en bur som visade sig vara jättefin under all fågelskit. Tur det var vackert väder idag så man kunde stå ute med en spann och trädgårdsslangen. Buren är stor 95x50 cm så det är bra med utrymme i den.

Det har fortfarande inte blivit någon annons på Ettan. Undrar om det är undermedvetet hos mig att jag egentligen vill behålla henne...

Ha det så bra!

Inga kommentarer: