torsdag 21 maj 2009

Ditt och Datt

Igår flyttade jag över Egna och Leo till häckburen. Inte för att de ska häcka nu, utan för att Alwin och Egna är lite för intresserade av varandra. Och det kan ju aldrig vara bra eftersom det är mor och son. Men Leo och Egna har ju varit intresserade av varandra tidigare så jag hoppas på att de får upp intresset för varandra igen. Och Leo har ju fått mata Egna idag så det går ju åt rätt håll. Så de får sitta där tills i augusti när jag ska hänga på holken.
Enda negativa med denna lösningen är att jag tyckte det var rätt skönt att bara ha voljären att städa. Jag har ju under rätt lång tid i vinter och vår haft 2 fågelburar förutom voljären att göra rent.

I morgon ska vi åka in till Växjö och köpa avslutningskläder till Emelie. Olaf ska köpa sig en ny kamera igen. Jag tror banne mig att han är kamera samlare. Jag tycker att han köper en ny kamera varje år. Fast det är nästan 1,5 år sedan sist nu... Men jag har blivit lovad nya innerdörrar nu som plåster på såren när han lägger pengar på ytterligare en teknik grej. Det är nog som Emelie säger, att han blir lycklig bara sakerna går på ström, med batteri eller sladd spelar ingen roll;)
Sedan så blir det lite storhandling också. Jag ska nog se om vi inte kan stanna till och köpa lite gurami och några andra fiskar till akvariet också. Ett par sniglar till skulle vi också behöva tror jag.

Råttbebisarna är stora nu och snart redo att hitta nya hem. Är ni intresserade så är det bara att säga till. Det är urmysiga djur. När man inte "känner" dem så ser man bara en lång äcklig svans, men o så fel man har. Det är så trevliga varelser och det går verkligen att fostra dem.
Lite synd är det, att Lilian bara ser något som hon ska döda när hon kommer i närheten av dem. Men det är ju svårt att ta bort något som är framavlat i generationer. Cairn terrierna användes ju som råttjägare. Inte den smartaste kombinationen av djur kan jag ju erkänna. Men men...
Om Olaf får tag på kameran han vill ha i morgon så ska vi ta lite kort på ungarna så kan jag lägga upp lite bilder här.

Pontus är faktiskt hemma ikväll. Riktigt mysigt tycker jag. Fast det känns som om Amanda saknas. Hon brukar ju ofta vara här när Pontus är hemma och det är helg.

På lördag ska vi till värdshuset i Strömbergshyttan och dricka kaffe. Det är Marita och Dieter som bjuder för att de ska flytta tillbaka till Berlin i månadsskiftet. Det ska bli trevligt tycker jag. Olaf är lite fundersam på vad han kan fika efter som han äter GI. Men annars så tror jag att han tycker att det ska bli trevligt också. Pontus och Amanda kan inte komma. Pontus jobbar och då vill ju nog inte Amanda följa med utan honom tror jag inte. Men Emelie följer med iallafall.

På söndag så ska Mio (Emelies ena råtthane) tillfälligt flytta tillbaka till Fagerhult. Han ska dit och tillverka nya råttor:)

Ha det bra och var rädda om varandra.

1 kommentar:

Jeanethe sa...

Hej.
Nu har jag hittat hit till din blogg, oj va djur ni har, häftigt.
Vi har en vatten sköldpadda, och en gecko ödla, vi hade en jakt hund drever men när gry föddes var hon allergisk så Findus flyttade till en vän till mig i Lessebo.

Ha det härligt.
Kram Jeanethe.