söndag 25 maj 2008

En lugn morsdag

Idag har det varit en ganska lugn och skön morsdag. Dagen började med att jag åkte ut till Fagerhult eftersom vi skulle ta kort på en undulatkull. Det var allt ifrån ägg till ca 1 vecka gamla ungar så det blev verkligen tripp trapp trull. Det verkar som om det blir en gul i kullen så jag hoppas på att det blir en hane för då har jag paxat den.

Sedan så körde vi till Lundens och inhandlade lite växter. När vi kom hem så åkte Enya upp på trimbordet för att förklippas inför badningen imorgon. Jag ringde Olaf på morgonen och frågade om han kommer gråta blod om jag tar maskinen till hjälp när jag klipper Enya efter badet imorgon. Jag kan ju inte påstå att han blev överförtjust precis men det är ju lite som Pontus sa att om han tvunget vill ha lite päls på henne så kan han ju klippa henne själv. Och det vet vi ju att det inte kommer att hända.
Jag tycker ju att det är roligt att klippa med saxen men för tillfället så känns det som om jag inte riktigt orkar och pälsen växer ju ut igen. Hon kommer dessutom inte ens dra in hälften så mycket skräp från skogen och trädgården.

Kalle vågade sig ut ur sin bur idag. Han flög omkring som bara den i vardagsrummet. Inte så mycket för att han tyckte det var trevligt att sträcka på vingarna utan mer för att han inte visste var och hur han skulle landa. Men nu verkar han ha fått kläm på det. Han hittade Hobbes matskål ganska snabbt och såg ut att känna sig ganska hemmastad i den stora buren. Hobbe verkade inte alls förgrymmad utan mer försiktig eftersom Kalle blev lite arg på honom när han kröp in i hans bur.
När jag var i skogen med hundarna så tog jag med mig blåbärsris in till alla fåglarna och det uppskattades av båda kakarikina. Så nu ska de sova i stora buren båda två och jag hoppas på att de inte börjar bråka i natt och slår ihjäl varandra.

Det bästa med dagen var att vi var bjudna till svärmor och svärfar på grillning. Jag blev så glad när hon ringde igår för jag insåg ju med en gång att jag skulle slippa laga mat idag. Det var ju gott som vanligt när de bjuder in. Att jag sedan inte kunde äta rabarberpajen är ju en helt annan sak. Men det beror ju på att jag får ont i magen av rabarber men det ska ju inte de andra behöva lida för och de älskar farmors rabarberpaj med vaniljsås.

Nu har vi 2 ägg men jag skulle inte alls vara förvånad om det är 3 i morgon bitti. Hon har en rejäl utbuktning vid rumpan.

Var rädda om er och ta hand om varandra.

Inga kommentarer: