lördag 17 maj 2008

Ny omflyttning och en liten "äggrumpa"

Emelies undulater har fått flytta in i voljären! Det är Ship som är ca 6-7 månader och vår egen uppfödda som fram till igår inte har haft något namn. Jag kallade henne för Anja innan hon flyttade till Emelies bur. När hon var där i kallade jag henne för "Lilla Gumman" för Emelie kunde inte komma på något namn till henne. Så nu när hon bor i voljären igen så heter hon Anja.
Anledningen till att jag började kalla henne för Anja var att hon var vansinigt snabb när hon var riktigt liten. När man plockade ur dem ur holken så riktigt rusade hon fram.

Ettan, Anja och Alwin kommer att få syskon snart för nu har Egna "äggrumpa"! Men denna gången så ska vi inte behålla några ungar. Det som skulle behövas är en hane till Ettan. Men isåfall så sparar vi nog en hane (ifall det blir någon) om vi låter Frankie och Charlie att häcka.
Det går ju inte spara från denna kullen för de är ju helsyskon.

Idag har det verkligen varit mycket djur av olika slag. På förmiddagen så åkte vi till Lessebo och tittade på marsvins utställning. Jag drabbades av omedelbar förälskelse där. Det var ett kolsvart skinnymarsvin! Hon var så fin. Givetvis var jag framme och frågade om jag fick klappa! Hon var jättehärlig i skinnet. Har ju bara sett dem på bild tidigare och jag kan nog säga att bilderna inte gör dem rättvisa.

När vi kom hem så hjälpte Pontus mig att köra ner spånsäckar till svärmor som hon kan använda i komposten.
Efter det så var det dags för Hobbe och Kalle att träffas. Det gick väl inte riktigt så bra som jag trodde. Hobbe kröp in i Kalles bur och Kalle jagade ut honom. Men Kalle stannade kvar i buren. Vi får göra ett nytt försök imorgon och hoppas på att det går bättre.

Har kommit på hur jag ska lösa problemet med alla fågelgrejer som ligger överallt! Jag tror jag ska köpa ett köksskåp och sätta på sidor av trä på det och sedan hjul under, så kan man använda det till extra bänk och som förvaring samtidigt som det är lätt att flytta på. Hoppas bara att Olaf också tycker att det är en bra idé.

Nu skulle alla de som tror att undulater låter mycket komma hit och lyssna. Jag har nio stycken och det är helt tyst inte ett pip hörs. Egna skrapar lite i holken ibland annars är de helt stilla.

Nu suger det i Emelies godistarm och hon vill åka ner till affären och köpa "lördags godis".

Ha det gott och hoppas att solen skiner på er.

Inga kommentarer: