söndag 4 maj 2008

Fågelfångst, trädgårdsarbete och planer för närmsta framtiden

Egna och Charlie har tillbringat natten lösa i vardagsrummet. Idag fick jag ta till håven till slut. De har varit i buren och ätit och druckit men aldrig samtidigt! Men nu är de i sin bur och de står sedan en stund bredvid voljären. Frankie har nog drabbats av blixtförälskelse i Charlie nu när inte Bertil finns här längre. Egna däremot verkar snarast lite förgrymmad på Charlie eftersom Sture finns på andra sidan gallret.

Förutom att jag fångat in fåglar med håv så har jag donat i trädgården. Jag befriade ena rabatten på framsidan från mossa. Olaf skulle klippa gräset men först så var han i Växjö och hälsade på Dieter på lasarettet. Dieter var vid hyffsat gott mod men givetvis lite orolig för hur de ska reda ut det när han kommer hem. (Han har brutit foten på två ställen, brutit armen och det är tre brott i axeln.) Har han tur så blir axeln opererad i morgon, men sköterske strejken når hit i morgon så kommer det in något akut så får han vänta.
När Olaf kom hem så berättade Emelie att Markus ringt. Markus köpte sig en motorcykel igår så då åkte Olaf givetvis dit. Det tog ca 20 min så hörde jag hur det kom en mc och mycket riktigt så kom Olaf farande. När han väl kom hem igen så hann han nästan klippa framsidan färdigt så regnade det så mycket att det inte var någon idé att fortsätta.
Tur var väl det för när jag gick runt ikväll så såg jag två plantor med stockrosor som frösått sig och det hade varit otur ifall han hade kört över dem med gräsklipparen.

Kalle fick vara med ute (i buren) en stund idag. Jag tror att han tyckte det var lite spännande. Han är ju så ung än så det mesta är nog lite skrämmande. Han har slutat ropa på resten av flocken nu iallafall. I morgon ska jag se om jag kan fresta honom med lite hirskolv.
Voljären och köket ska städas i morgon. Det vore himla bra om Enya blev borstad också.
Ska försöka knåpa ihop en ny beskrivning/inledning till bloggen eftersom Bertil och Rune inte bor här längre.
Det ska bli himla roligt att se dem på tisdag och hur de har anpassat sig. Jag hoppas verkligen att de har hittat ut i utevoljären. Men det är nog för tidigt än.

Andra planer jag har men kanske inte just för i morgon är att skriva ihop lite tips om aktivering för fåglar. Det finns en massa saker som man kan göra själv och som fåglarna nästan tycker är det allra roligaste.

Njut av solen när ni kan men på ett sunt sätt.
Kram

Inga kommentarer: